Nadelen CRM online

Online CRM software heeft niet alleen voordelen, maar het is ook goed om u van de nadelen van online CRM software te vergewissen. U moet zich hiervan bewust zijn wanneer u kiest voor het beheren van gegevens in de cloud in plaats van bijvoorbeeld te kiezen voor on-premise software.

Cloud software wordt in de regel door klanten geleased, omdat het wordt aangeboden in de vorm van software as a service (SaaS). Nadelen van online CRM software - logoAls u software least, worden de kosten vaak maandelijks (of andere frequente basis) doorbelast. De blijft zo, zolang u de software gebruikt. Traditionele pakketten (bijvoorbeeld client-server of on-premise pakketten) kunnen vaak echt worden gekocht, waarbij u eenmalig investeert en de kosten over een vastgestelde periode kunt afschrijven. Bij intensief en langdurig gebruik kunnen de kosten van een CRM oplossing dus behoorlijk oplopen en dat kan een nadeel zijn ten opzichte van traditionele aanschaf.

Aanvullend aan de kosten voor de online CRM tooling zelf, dienen alle gebruikers dus online te zijn. Dat is enerzijds met behulp van een breedband internet verbinding op kantoor, maar naderzijds (al naar gelang de behoefte) mobiel. Dat laatste kan leiden tot verhoogde kosten van mobiele telefonie, omdat u voor uw medewerkers een (hoger) data-abonnement (3G of 4G) moet afsluiten en hieraan zijn uiteraard ook kosten verbonden. Dit kan hiermee een van de nadelen van online CRM software zijn.

Er zijn ondernemingen die er beleid op na houden om gegevens niet extern te hosten. Dat betekent dat u in zo’n geval uberhaupt geen gebruik kunt maken van online software. In dat geval kunnen alternatieven zijn om in een afgeschermde omgeving (private cloud) te werken of om de hosting zelf te verzorgen, indien de leverancier die totstaat.

Gebruik onze CRM software vergelijker om op een aantal criteria aanbieders te vergelijken.