Wat is CRM?

Wat betekent CRM? Het is een afkorting die staat voor Customer Relationship Management (Wikipedia); het beheren van uw klantrelaties. Als synoniemen worden ook wel relatiemarketing, verkoopinformatiesysteem, relatiebeheersysteem of verkoopbeheersysteem gebruikt. Het doel ervan is om alle contacten met uw klanten te optimaliseren, waarbij alle klanten op een individuele waarde worden ingeschaald. Die waarde wordt veelal bepaald op basis van individuele klantbehoeften, klanttevredenheid en klantrendement.

Vergelijk online CRM software - is online CRM iets voor mij?Op basis van deze individuele waarde, waarbij loyaliteit en financiële potentie centraal staat, kunt u beslissingen nemen over de aanpak van het beheer van een klant. Daarbij zal een hoger gewaardeerde klant een betere behandeling krijgen dan lager gewaardeerde klanten.

Zoals voor veel softwaresytemen geldt is ook (cloud) CRM software op zichzelf geen wondermiddel. Het vereist draagvlak in alle geledingen van het bedrijf, zowel in de top als onderaan de ladder. Belangrijk is dat er visie en beleid is ten aanzien van de strategische belangen en daarmee benadering van klanten. Processen in alle geledingen van het bedrijf zullen hierdoor sneller en soepeler verlopen wat zorgt voor een efficiënter werkend bedrijf. Kortom, alleen met integrale visie en beleid ten aanzien van CRM zullen centraal opgeslagen gegevens optimaal kunnen worden benut ten behoeve van omzetoptimalisatie.

CRM software is in feite slechts een technische oplossing die een gekozen strategie compleet ondersteunt. Omdat omgevingen waarin bedrijven opereren steeds complexer worden, is CRM software cruciaal bij het managen ervan. Met de opkomst van internet tendeert CRM software meer en meer naar online CRM. De markt van online CRM software is booming; er zijn ontzettend veel aanbieders, elk met hun voor- en nadelen.