Is CRM iets voor mij?

Zoals gezegd is CRM faciliterend aan een gekozen strategie voor een heel bedrijf. Dat betekent niet alleen voor de verkopers, maar ook voor andere afdeling zoals marketing, service, productie en de administratie. Daarnaast vereist een goede implementatie van CRM een nauwe en blijvende betrokkenheid van zowel directie als management. Het is immers hun strategie die wordt gevolgd.

CRM software wordt binnen bedrijven, met name bij de verkoopafdelingen, weleens als een last gezien. Medewerkers hebben het gevoel te worden gecontroleerd. In veel CRM systemen is het mogelijk performance-indicatoren te meten. Die zijn belangrijk, omdat management op basis daarvan op een geïntegreerde manier processen kan optimaliseren. Vergelijk online CRM software - CRM pakketten vergelijkenDat zorgt er vervolgens weer voor dat een hoger rendement kan worden gerealiseerd door individuele klantbenadering, verbeterde klanttevredenheid. Die indicatoren zijn dus niet gericht op het controleren van individuele verkopers, maar op het monitoren en optimaliseren van processen.

Daarnaast is er vaak weerstand tegen de administratie van een (online) CRM systeem. Medewerkers realiseren zich echter vaak niet dat een administratie niet wordt afgedwongen door software, maar door een gekozen werkwijze en strategie. Met andere woorden: die administratie had sowieso moeten worden gevoerd, los van software. Door er voor te zorgen dat het voeren van een administratie directe voordeel voor medewerkers zelf oplevert, wordt een CRM lust en geen last. Te denken valt bijvoorbeeld aan gegenereerde offertes op basis van ingevulde gegevens. Op die manier vinden mensen het prettig om gegevens vast te leggen, omdat het hun eigen primaire proces ondersteunt en vergemakkelijkt. In feite ‘lekt’ de managementinformatie dan uit de primaire processen.

Tegenwoordig is er voor klanten meer keuze en is vergelijken van beschikbare keuzes een stuk eenvoudiger, mede doordat veel informatie tegenwoordig online te vinden is. Klanten zijn kritischer, waardoor een bedrijf zich meer zal moeten onderscheiden. Dat kunnen verkopers niet meer alleen, maar dat vraagt om een integrale aanpak, waarbij de performance-indicatoren die CRM software kan leveren van cruciaal belang zijn. In dat opzicht ondersteunt CRM bij het realiseren van strategisch concurrentievoordeel, ook op lange termijn.

Zoals eerder gezegd, een geïmplementeerd (SaaS) CRM systeem is geen wondermiddel en al helemaal geen doel opzich. Het analyseren van uw eigen behoefte, een vergelijking en selectie van CRM software die aansluit bij uw processen en informatiebehoefte en het uitdragen van de gekozen strategie is ontzettend belangrijk.

Samengevat; als u denkt in staat te zijn de automatisering van klantrelatiebeheer te integreren in de primaire processen van uw medewerkers, uw informatiebehoefte in beeld heeft voor een zorgvuldig gekozen strategie, dan kan CRM software u absoluut helpen bij professionalisering en optimalisatie van rendement.

Gebruik onze CRM software vergelijker om op een aantal criteria aanbieders te vergelijken.