Support

Bij het gebruiken van online software is het support minstens net zo belangrijk als bij niet-online systemen. U wilt uw gebruikers immers zelfstandig laten werken en ze bij problemen of nieuwe functies of modules goed laten ondersteunen door van leverancier van de cloud software.

Handleiding / knowledge base

Waar traditionele systemen werkten met papieren handleidingen, zijn manuals al steeds meer digitaal beschikbaar, bijvoorbeeld in de vorm van PDF of Word bestanden. Van online CRM software is zelden papieren documentatie beschikbaar, tenzij u de beschikbare digitale handleiding zelf print. support-logoVoor online software is de meeste documentatie vanuit de CRM applicatie zelf toegankelijk of bijvoorbeeld via de website van de leverancier van het CRM pakket. Daarnaast stellen een aantal leveranciers van online CRM software een helpfunctie beschikbaar in de vorm van een zgn. knowledge base; een online handleiding, meestal in de vorm van een website, met het antwoord op veelgestelde vragen, instructies voor het gebruik of inrichting en andere vormen van ondersteuning. Tegenwoordig wordt bij veel cloud software de gebruiker ondersteund met filmpjes, zodat hulp erg visueel is.

Contact

Los van ondersteuning die (eind)gebruikers zelf kunnen zoeken en vinden is het soms prettig en wenselijk als uw gebruikers (of slechts een beperkt aantal aangewezen hoofdgebruikers) direct contact kunnen opnemen met de leverancier voor hulp. Een aantal aanbieders van online CRM software biedt dan ook de mogelijkheid om te kunnen e-mailen, bellen of soms zelfs live chatten in geval uw mensen hulp nodig hebben.

Ondersteuning/support is een belangrijk aspect bij het vergelijken van online CRM pakketten. Indien support niet goed geregeld of van tevoren inzichtelijk is, kan dit een onverwachte kostenpost worden.